Pages

Jun 6, 2013

Agama: Isra’ dan Mi’raj – Ibrah sepanjang hayat menuju kejayaan dunia akhirat



264972_478989525445249_1625215063_n

Sempurna penjagaan solat, membawa kejayaan dunia dan akhirat
Akal manusia bisa berfungsi untuk menilai fitrah sesuatu perkara sama ada baik atau buruk. Ia juga boleh mencapai tahap berfikir tentang kebesaran dan nikmat-nikmat Allah yang dikurniakan dalam hambanya. Sebab itu, kita lihat dalam al-Quran banyak peristiwa Allah bertanya kepada manusia tidakkah melihat atau meneliti suatu perkara yang telah terjadi atau dikurniakan kepada kamu?
Pun begitu, sifat insani tidak dapat lari dari kekurangan. Seorang manusia boleh menguasai kebanyakan bidang pengajian tetapi mustahil untuk kuasai kesemuanya sekali. Jika begitu akal manusia yang cetek bagaimana mungkin dia mengingkari suatu perkara yang wujud tetapi tidak tercapai akalnya sedangkan dia tahu bahawa perbatasan dalam penggunaan akal?
Isra’ dan mi’raj antara satu peristiwa yang tidak mampu seorang manusia menggunakan logic akal untuk mengekspresiasi kejadian tersebut. Namun, akal yang sihat yang terpandu dengan penggunaan dalil agama yang sihat membawa akal manusia membenarkannya. Sebagai contoh dalam bentuk analogi:
Seekor semut yang berada di dalam poket tuannya yang kini berada di Malaysia. Tuannya itu menaiki kapal terbang ke suatu tempat yang agak jauh dan pulang semula pada hari yang sama setelah selesai tugasannya di sana. Setelah pulang semut itu bercerita kepada kawan-kawannya bahawa dia telah pergi ke suatu tempat yang jauh dan telah selamat pulang.
Allah adalah sebaik-baik contoh. Jika kita fikir tidakkah peristiwa ini janggal bagi kumpulan semut yang mendengar? Tetapi bukankah ia benar-benar berlaku? Peristiwa isra’ dan mi’raj juga begitu. Ia benar berlaku kerana Allah sebagai tuan kepada Rasulullah s.a.w dan sekalian alam yang menjemput baginda untuk bertemu-Nya. Bahkan maha suci Allah dari sama dari sesuatu bahkan Allah bisa melakukannya tanpa sebarang alasan dan logic.
Namun sebagai orang yang beriman, kita diwajibkan untuk percaya kerana peristiwa ini disebutkan dalam al-Quran dan hadis. Justeru itu, peristiwa ini secara tidak langsung menjadi ujian bagi mereka yang mempunyai iman yang meragukan.

Seputar Isra’ dan Mi’raj
Secara ringkas pengertian isra’ dari segi bahasa perjalanan pada sebahagian malam dari segi istilahnya sebuah perjalanan Nabi s.a.w yang  bermula dari Masjid al-Haram di Mekah ke Masjid al-Aqsa di al-Quds  manakala mi’raj adalah tingkatan atau tangga membelah lapisan langit hingga sampai ke Sidaratul Muntaha seterusnya Bait Al-Ma’mur untuk berjumpa Allah s.w.t dengan menaiki binatang yang bernama Buraq.
Berkisar tentang penetapan tarikh peristiwa ini berlaku terdapat 17 pendapat berbeza para ulama’ tentangnya. Yang masyhur adalah dalam bulan rejab. Cuma sebagai penanda, ia berlaku selepas baginda diutuskan dan setelah kewafatan isteri baginda yang pertama iaitu Saidatina Khadijah. Adapun perkara yang lebih penting untuk diteliti adalah ibrah yang menjadi teladan sepanjang hayat yakni solat.
Hal ini kerana orang yang berusaha menjaga solat dengan baik sebenarnya dia sedang menjaga kehidupannya dengan baik. Setiap perkara dalam kehidupan berkait dengan solat.
Sebelum solat selain daripada rukun yang perlu dilunaskan seperti wuduk, perkara-perkara kemaksiatan juga perlu dijaga untuk mendapat kekhusyukan seperti pandangan mata, fikiran positif dari kekusutan dan sebagainya.
Semasa solat, kita diajar berdisplin dengan cuba ikut arahan Allah dalam pergerakan dan bacaan di samping mengajar kita untuk hanya bergantung kepada-Nya.
Selepas solat pula, solat yang sempurna sepatutnya memberi kesan kepada jiwa dengan mendidik sifat rendah diri selain berasa malu untuk membuat maksiat seperti mendedahkan aurat, mencarut kerana manusia itu sebenarnya hanya hamba yang mempunyai Tuan yang perlu dipatuhi bukan pada waktu tertentu.
Di samping itu, isra’ dan mi’raj sebenarnya ubat duka seorang manusia iaitu baginda s.a.w oleh Allah taala setelah peristiwa kematian bapa saudaranya Abu Talib yang kuat mendokong usaha dakwah baginda meskit tidak memeluk islam, serta wafatnya isterinya yang tercinta Saidatina Khadijah.
Setelah itu, usaha dakwah baginda kian terasa kepahitannya. Quraisy lebih berani hingga sampai tahap menyakiti batang tubuh baginda seperti peristiwa dilemparkan sisa najis kepada baginda ketika solat juga peristiwa baginda dilontar dengan batu hingga darah berlemuran ketika di Thaif.
Ya! Tabiat dakwah sememangnya demikian. Pahit lelah tiada kerehatan. Darah merah bertaburan. Kita mungkin belum sampai ke tahap sedemikan. Namun, Allah meminta daripada manusia untuk dikorbankan jiwa mereka dan hartanya-hartanya dan digantikan dengan nikmat yang besar iaitu mendiami syurga-Nya maka segala kudrat yang terdaya sepatutnya ada dalam jiwa kita cita-cita membantu agama-Nya.

Perjalanan seorang hamba bukan sekadar rohnya
Ulama’ berbeza pendapat tentang adakah baginda s.a.w diperjalankan dalam keadaan roh sahaja atau roh dan jasadnya sekali. Ada yang mengambil pendapat pertama ada yang kedua. Ada juga berkecuali dengan meletakkan antara isra’ dan mi’raj salah satunya adalah dengan jasad dan roh. Adapun yang paling dekat berdasarkan dalil adalah keduanya sekali iaitu jasad dan roh. Ini berdasarkan firman Allah s.w.t:
سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ﴿١
Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.
Penafsiran ayat ini bagi mengukuhkan hujah baginda diperjalankan dengan keduanya adalah perkataan tasbih (سُبْحَانَ) merupakan perkataan yang agung dan semesetinya digunakan dalam peristiwa yang agung. Jika peristiwa ini berlaku hanya dengan roh maka ia bukan merujuk pada peristiwa yang besar kerana ia ibarat seperti bermimpi. Namun, peristiwa ini antara peristiwa yang agung di sisi umat islam.
Tambahan pula, Allah juga menggunakan istilah hamba (عَبْد) yang merujuk kepada seorang manusia yang mana bersatunya roh dan jasadnya. Hal ini kerana, jika ia hanya berlaku ketika tidur atau sekadar roh sahaja sudah tentu Allah menggunakan istilah “dengan roh hambanya” yang memisahkan asal erti kata hamba yang merangkumi dua aspek tersebut.

Catatan Khusus berkenaan peristiwa sepanjang isra’ dan mi’raj

ISRA’
1.  Pembelahan dada (kepentingan bersuci)
Ibn Hajar menyebutkan pembelahan dada berlaku sebanyak tiga kali. Pertama ketika baginda masih kecil di kampung bani Sa’ad sebagai penjagaan daripada gangguan syaitan. Keduanya ketika baginda diutuskan menjadi rasul sebagai pemuliaan dan penyediaan kepada baginda menerima wahyu dengan hati yang bersih. Ketiga isra’ hal ini berlaku ketika hendak bermunajat kepada Allah.
Hikmah kepada pembasuhan anggota sebanyak tiga kali adalah untuk mencapai kepada tahap kesempurnaan. Hal ini berlaku sebagaimana pada syariah baginda s.a.w dalam bersuci. Hikmah ini adalah yang paling agung kerana cara menyucikan itu digunakan air zam-zam yang diisi dalam bakul yang diperbuat daripada emas dan mengandungi iman dan hikmah seperti lafaz hadis dari Bukhari yang menunjukkan keagungannya.

2.   Memilih susu berbanding arak (Islam agama fitrah)
Berlaku perbezaan pendapat disini dalam menentukan ketikamana baginda diberi minuman tersebut. Kata Ibn Kathir bermungkinan diberi dua kali pertama kali sebelum baginda di mi’rajkan dan kedua kali selepas baginda sampai ke sidaratul muntaha yang mana baginda melihat empat batang anak sungai yang dua antaranya adalah sungai Nil dan sungai Furat dan dua lagi disembunyikan dari pandangan baginda. Yang masyhur adalah sekali iaitu kondisi yang pertama.
Apapun ibrah yang lebih utama daripada peristiwa ini adalah islam itu adalah agama fitrah kerana Rasul s.a.w memilih susu merujuk kepada simbolik fitrah. Kata ibn Hajar susu itu dikaitkan dengan fitrah adalah ia merupakan minuman pertama manusia setelah dilahirkan. Namun, yang lebih utama apabila disebutkan agama itu adalah fitrah iaitu tidak mungkin tangga langit tersusun indah, pintu-pintunya dibuka ketika peristiwa mi’raj jika ia diselaputi penyakit yang membarah.
Ia memberi gambaran kepada manusia untuk melaksanakan sesuatu ibadah dengan sebaiknya kerana dewasa kini ramai dalam kalangan manusia beribadah namun hanya bertopengkan kerosakan bukan fitrah. Ia terselindung disebalik kecantikan luaran amal padahal hakikatnya ia tidak lebih dari berpura-pura. Dengan sebab itu, kita melihat segala permintaan sukar untuk dikabulkan kerana terdapat penghadang amal itu sampai kepada Allah s.w.t.

MI’RAJ
Langit pertama (menjauhi setiap jenis dosa-dosa)
Bertemu dengan nabi Adam a.s. Antara hikmah yang tersembunyi adalah baginda merupakan nabi yang pertama dan bapa seluruh manusia. Justeru, diperlihatkan baginda. Di samping itu, perkaitan kepada umat seterusnya adalah sebagai peringatan kepada manusia tentang hukuman Allah kepada baginda yang terkeluar dari syurga dan baginda merinduinya semula yang membawa erti manusia juga tidak terlepas dari hukuman sekiranya membuat perkara larangan juga disamakan kisah hijrah Rasulullah ke Madinah hingga merindui pulang Mekkah.
Antara perkara lain yang disebutkan adalah baginda ditunjukkan hadiah khas buat baginda iaitu telaga kauthar dan juga diperlihatkan dua kelompok dari arah kiri dan kanan baginda. Sebelah kanan tersenyum gembira kerana merekalah ahli syurga berlainan sebelah kiri menangis kerana mereka adalah ahli neraka.
Disebutkan dalam hadis yang diriwayat oleh al-baihaqi bahawa baginda melihat beberapa bentuk seksaan terhadap orang-orang yang melakukan kesalahan di dunia. Walaubagaimanapun ibn Kathir menyifatkan hadis ini lemah kerana salah seorang perawinya tetapi tetap disebutkan oleh beliau disebabkan ibrah daripadanya terdapat dalil nyata yang menyokong. Antara seksaan tersebut adalah:

i)  manusia berperut besar hingga tidak mampu berdiri
Orang-orang yang memakan (mengambil) riba itu tidak dapat berdiri betul melainkan seperti berdirinya orang yang dirasuk Syaitan dengan terhuyung-hayang kerana sentuhan (Syaitan) itu. (al-Baqarah:275)

ii)  manusia yang menelan bara api
Sesungguhnya orang-orang yang memakan harta anak-anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka itu hanyalah menelan api ke dalam perut mereka; (an-nisa’:10)

iii)  memakan daging saudara yang telah mati
 dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (al-Hujurat:12)
Terdapat pelbagai jenis seksaan lagi. Namun, sekadar suntikan buat kita untuk meninggalkan dosa-dosa yang telah dilarang oleh-Nya. Adapun seksaan yang tidak didatangkan hujah yang lebih kukuh untuk menyatakan kesahihannya adalah ditolak dari kebenaran fakta yang berkait dengan peristiwa isra’mi’raj.
Suatu perkara yang boleh kita muhasabah semula, kebanyakan seksaan yang disebutkan semua terkumpul pada umat kita pada hari. Riba berleluasa. Mengumpat berjela-jela. Justeru bagaimana penyakit ini bisa diubati? Tidak lain tidak bukan dengan kefarduan solat yang sempurna yang telah ditetapkan.
Langit Kedua (menjauhi permusuhan dan sekatan terhadap usaha dakwah)
Bertemu nabi Isa dan Yahya yang sering dimusuhi pengikutnya, telah berlaku permusuhan pada diri baginda Nabi s.a.w pada awal hijrah, baginda selalu dimusuhi orang-orang yahudi, mereka sering melakukan kejahatan terhadap baginda.
Langit Ketiga (menjauhi permusuhan saudara dan lazimi sikap memaafkan)
Bertemu nabi Yusuf a.s. yang dikhianati oleh saudara-saudara dilemparkan ke perigi namun akhirnya dimaafkan segala perbuatan selepas sujud tanda penghormatan begitu juga nabi disakiti oleh kaum kerabat terdekat seperti Abu Sufyan, namun selepas islam beliau memaafkan musuhnya.
Langit Keempat (dakwah untuk keluarga dan masyarakat seluruhnya)
Bertemu nabi Idris yang mempunyai martabat yang tinggi di sisi Allah dan merupakan nabi yang pertama berdakwah selain ahli keluarga iaitu pengikutnya.
Dan ceritakanlah ( hai Muhammad kepada mereka , kisah ) Idris yang terdapat di dalam Al-Quran. Sesungguhnya ia adalah seorang yang sangat membenarkan dan seorang nabi. 57 – Dan Kami telah mengangkatnya ke martabat yang tinggi.” [Maryam : 56 – 57]
Langit kelima (berbuat baik balasan baik diterima dan teguh atas jalan kebaikan)
Bertemu nabi Harun a.s yang mana kaumnya kembali mencintainya setelah berbuat jahat kepadanya seperti yang berlaku ketika pembukaan kota mekkah bagi Rasulullah.
Langit keenam (sabar dalam perjuangan dibenar sifat cemburu ke arah kebaikan)
Bertemu nabi Musa a.s yang berulangkali disakiti oleh kaumnya seperti mana yang berlaku kepada baginda namun mereka tetap bersabar. Juga nabi Musa. Menangis kerana sedih dan cemburu umat nabi Muhammad s.a.w lebih ramai berbanding dengan baginda.
Langit ketujuh (kekal dalam kebaikan hingga pengakhiran)
Bertemu nabi Ibrahim yang menyandar di sisi Bait Al-Ma’mur (dimasuki oleh tujuh puluh ribu malaikat dan tidak pernah memasuki buat kali kedua) yang menunjukkan hadiah penutup buat baginda dalam umur terakhirnya iaitu manasik haji.
Ibrah umum daripada isra’ dan mikraj
Dalam peristiwa ini terdapat pelbagai macam pedoman yang boleh dijadikan panduan untuk manusia sejagat. Yang utama seperti yang disebutkan sebelum ini berkenaan solat kerana ia merupakan satu-satunya ibadah yang diterima terus oleh Rasulullah daripada Allah berbanding ibadah wajib yang lain. Adapun masih tersirat bermacam mutiara teladan yang lain padanya:

1.  Masjidil Aqsa dan isu Dunia Islam.
Keduanya mempunyai perkaitan. Ini kerana makkah selepas perutusan Rasulullah telah menjadi pusat perhimpunan dunia islam dan kesatuan visinya. Peristiwa isra’ dan mi’raj ini juga menunjukkan usaha mempertahankan Palestin sebenarnya mewakili usaha mempertahankan islam itu sendiri.
Setiap orang Islam dari pelbagai ceruk bumi wajib melaksankan dengan apa cara sekali pun. Kecuaian mempertahankan dan membebaskan Palestin merupakan kecuaian terhadap islam. Ia merupakan jenayah yang akan dihukum oleh Allah kepada setiap orang beriman dengan Allah dan rasul-Nya.

2.  lambang ketinggian umat islam
Ia sebenarnya mengangkat ketinggian darjat orang islam dengan mengatasi hawa nafsu dan syahwat dunia. Dia juga wajib menjadi manusia yang tiada tolok bandingnya dalam dikalangan seluruh manusia. Sama ada dari segi kedudukannya yang tinggi, visinya yang mulia dan sikapnya yang sentiasa berlegar-legar dalam nilai-nilai murni islam.

3. Penerokaan angkasa
Peristiwa ini membuka kaca mata manusia dari sudut sains bahawa manusia sebenarnya boleh keluar daripada daya tarikan bumi dan angkasawan pertama secara keseluruhannya adalah baginda s.a.w meskipun ia adalah sebuah mukjizat ia membuka kotak pemikiran manusia untuk meneroka.
Kesimpulan
Isra’ dan Mi’raj merupakan suatu peristiwa agung dalam lipatan sejarah umat islam. Ia bukan sekadar hari yang disambut kemuliaanya dan berlalu begitu sahaja. Bahkan, ia adalah hari di mana manusia itu dimuliakan. Dimuliakan dengan ibadah pada-Nya. Dimuliakan kerana hanya bergantung harap pada-Nya tiada yang kedua kerana ia mengandungi ibrah sepanjang hayat iaitu solat. Justeru itu, mereka yang bijak dan ingin berjaya di dunia dan lebih lagi di akhirat akan berusaha menjaga solat dengan sebaiknya.

Rujukan
Isra’ dan Mi’raj oleh Syeikh Jalaluddin As-Suyuti dan Ibn Hajar Askolani
Sirah Nabawiyah oleh Syeikh Mustafa Sibaie
Rahiq Makhtum oleh Mubarak Furi

Sumber :http://langitilahi.com/12995

0 Orang Kata:

Post a Comment